Op mijn modelbaan is station Spoorbuurt een klein lokaalspoor station met een enkel kort perronspoortje en twee los- en laadsporen. De inspiratie daarvoor vond ik in Hengelo(O) op de plek waar ik begin jaren 70 mijn middelbaar technische opleiding heb genoten (Ir Hofstede MTS). De school was namelijk eind jaren ’50 gebouwd op de plaats van het voormalige station Hengelo GOLS. Dit station was het eindpunt van de spoorlijn uit Haaksbergen (juist ja, het spoor dat nu in gebruik is bij de MBS). Een deel van het emplacement direct naast de school was begin jaren ’70 nog in gebruik als raccordement.
Hengelo (GOLS) lag vrijwel naast en parallel aan het “grote” station van Hengelo en was oorspronkelijk hiermee verbonden d.m.v. een aansluiting aan de westzijde van het station. Het wissel hiervan lag in het spoor naar Zutphen. De onderhavige aansluiting was al voor de bouw van de school opgebroken. Bediening van de nog aanwezige sporen werd daarna mogelijk gemaakt door een nieuw aangelegde verbinding met het spoor van Hengelo naar Enschede nabij het stadion. Op die plek kan nog steeds het spoorfietsen worden beoefend.
Station Spoorbuurt op mijn modelbaan is geen natuurgetrouwe weergave van dit oude station maar is aangelegd in de geest van Hengelo GOLS. De naam Spoorbuurt verwijst naar het adres waar ik een tijdlang heb gewoond; namelijk de “Buurtlaan” in Veenendaal. Ook kende Utrecht voor de oorlog een “Buurtstation”. Dat lag iets ten noordoosten van het centraal station. Later zijn deze sporen doorgetrokken tot aan Utrecht-CS en daarmee geïntegreerd. Ook nu nog staan deze sporen bij de NS bekend als “de buurtsporen”.