Na de 2e wereldoorlog had de NS een groot tekort aan locomotieven. Het kwam dus goed uit dat het United States Transportation Corps (USATC) in Europa nogal wat locomotieven had achter gelaten. Het aankopen of huren van tweedehands locs leek dus een goede oplossing. Naast stoomlocs uit Engeland, Zweden en Zwitserland werd een bod gedaan op een serie van 20 diesellocs van Amerikaans fabrikaat. Deze locs werden in grote getalen in de USA gebouwd en waren naar Europa en Afrika verscheept om de oorlogsinspanning te ondersteunen. In eerste instantie werden deze locs in de 600 serie ingedeeld. Een groot succes was deze locserie niet. Uiteindelijk werden er in 1954 nieuwe dieselmotoren ingebouwd en de serie omgenummerd naar NS 2001 t/m 2019.
Nadat er in de jaren ’50 voldoende instroom was van de 2200 en 2400 serie werden de Amerikaanse loks naar de sloper gestuurd. Er bleef er niet één bewaard. Deze lokserie is dan ook bij de ‘spoor-nerds’ redelijk onbekend. Maar … in 2017 hebben zowel de VSM (Veluwse Stoomtrein Mij) en de SGB (Stoomtrein Goes-Borsele) een soortgelijke loc uit de Verenigde Staten gehaald! Beide loks zijn nog min of meer werkend maar zullen worden gerestaureerd en aangepast worden voor gebruik in Nederland. Zo moeten bv de Amerikaanse automatische koppelingen worden vervangen en buffers volgens Nederlands gebruik worden aangebracht. En als kers op de cake heeft Piko een prachtig model van deze loks op de markt gebracht.
Op mijn modelbaan rijdt deze loc (met het oude nr 612 en met DCC decoder en geluid) vaak met een sleep tankwagons. Ook dat is gebaseerd op de werkelijke situatie. In de jaren ’50 waren deze locs namelijk in het oosten van het land gestationeerd en werden ze vaak gebruikt voor het rijden van een trein met ruwe olie van Schoonebeek via Nieuw Amsterdam naar Pernis. “Olieboot” was de bijnaam die het personeel aan deze trein had gegeven. Er was daarvoor een speciaal lijntje naar Schoonebeek aangelegd. In later jaren werd dit vervoer, ook op het Nederlandse deel, zelfs nog door de Bentheimer Eisenbahn met een tweedehandse V100 uitgevoerd. Uiteindelijk is de “olieboot” in 2000 ter ziele gegaan. Tegenwoordig gaat dit transport via een pijpleiding naar Emlichheim (D).
NB. De “bakkies” met serienummers 600 en verder waren eind jaren 40 nog niet aanwezig. Vandaar dat de Amerikaanse locs in eerste instantie in de 600 reeks werden ingedeeld.