In het midden van de rechterpoot van de baan bevindt zich de kolenhandel. In de jaren ’50 en ’60 vond je die bij vrijwel elk station. Meestal in een hoekje van de goederensporen of aan een extern raccordement. Ook dit deel van de baan is geen exact model van een bepaalde plaats maar ademt wel de sfeer van toen. In Oldenzaal was er een kolenhandel die ten zuiden van station Oldenzaal AS (Almelo-Salzbergen) lag. Hier was nog een stuk spoor van de inmiddels opgebroken verbinding met Enschede GOLS (Gelders Overijselsche Lokaal Spoorweg). Aan dit spoor waren nog verschillende bedrijfsaansluitingen in gebruik. Dagelijks werden deze bedrijven bediend met een “Sik” (NS serie 200/300).Luid fluitend met het kenmerkende gemekker stak deze de Enschedese straat over om de daar nog aanwezige bedrijven te bereiken.
N.B. Toen ik in 1963 in Oldenzaal kwam wonen waren er langs het restant van deze spoorlijn nog twee van de oorspronkelijke stationsgebouwen aanwezig. Het ene station was het voormalige Oldenzaal EO (spoorwegmaatschappij Enschede-Oldenzaal) en het gecombineerde station van de EO en de stoomtramlijn naar Losser en Gronau van de NWSM (de Nederlandsch-Westfaalsche Spoorweg Maatschappij). Het eerstgenoemde werd in 1963 afgebroken. Het gecombineerde station heeft het nog behoorlijk lang uitgehouden als garage van de ONOG busmaatschappij. Diezelfde ONOG had de lijnen van de stoomtram overgenomen.