De Draaischijf

De draaischijf in de linker achterhoek van de baan is handbediend. Eigenlijk is het meer een stukje scenerie dan een werkelijk bruikbare draaischijf. Maar … dit stukje baan is een redelijk authentieke weergave van de draaischijf die in mijn jeugd nog dagelijks in gebruik was op het (grens-) station van Oldenzaal. Ik woonde daar op loopafstand vandaan en heb menig uurtje op het station doorgebracht (na aanschaf van een perronkaartje a 25 cent).

Meerdere keren per dag stopte er in Oldenzaal een lange internationale trein waarvan de lok werd gewisseld. De Duitse stoomlocomotief, meestal een 01, werd hier afgekoppeld en vervangen door een Nederlandse E-lok of omgekeerd. In Oldenzaal kon de stoomlok op de draaischijf worden gekeerd. Ook was er een waterkolom aanwezig om de voorraad in de tender weer aan te vullen. Kolen bijvullen kon hier echter niet. Na deze ‘pitstop’ kon de lok weer met de volgende trein richting Duitsland (en Polen, Rusland en Scandinavië) vertrekken. Het begin- of eindpunt van deze treinen was in de regel Hoek van Holland en sloot daar aan op de boot van en naar Harwich (GB).

Oldenzaal was ooit een druk en interessant station hoewel veel van de oorspronkelijke infrastructuur na de 2e wereldoorlog al was op- en afgebroken. Het originele station was begin jaren ’50 door brand verloren gegaan en vervangen door het nu nog aanwezige meer moderne bouwsel. Het oorspronkelijke stationspostkantoor was in de jaren ’70 nog aanwezig maar is later ook door brand verloren gegaan.

Op en rond het station waren er nog restanten van de (stoom-) tram lijnen naar Denekamp, Enschede en Gronau aanwezig. Op de goederensporen werd de hele dag door gerangeerd met een “bakkie” (een lok uit de 500/600 serie).

Goederentreinen naar Duitsland gingen meestal met een Nederlandse 2200 oostwaarts. De elektrificatie van het traject Oldenzaal – Bentheim kwam pas in de jaren 70. Kortom er was voor een ‘spoor-nerd’ in de jaren ’60 in Oldenzaal nog veel te zien. De lijn van Hengelo naar Oldenzaal zelf was in die tijd al wel geëlektrificeerd waartoe er (net als op mijn modelbaan) een transformatorstation direct naast de draaischijf stond. Oud en nieuw dus dicht bij elkaar.

Terug naar de startpagina.